Velkommen til et forløb om mønstre    

Lyt med øjnene - se med ørerne

OPGAVE

A

Speed-tegning

Lytteopgave 1

Lytteopgave 2

Lytteopgave 3

Lytteopgave 4

Lytteopgave 5

Tegn med en ny farve til hver opgave:

Nr. 1: Grøn; Nr. 2: Blå; Nr. 3: Gul; Nr. 4: Rød; Nr. 5: Sort

OPGAVE

B

Billedsamtale

- egne billeder

  • Tal sammen to og to om jeres tegninger, kig på hver farve for sig - I skal alle sætte ét ord på hver tegning.
  • Sæt ordene på tavlen med en post-it.
  • Opsamling: Vores ord - fagord?
  • Er der noget der er fælles for tegningerne?

C

OPGAVE

Billedsamtale

- om kulturens billeder

Fem billeder

Fem forskellige steder i verden

Fem forskellige historiske perioder

Fem forskellige stilarter

Fem lydeksempler fra samme tid og sted


Beskriv billederne,

brug gerne de ord vi lige har talt om.

C/1

Amerikansk minimalisme, 1960'erne

Billede: Sol Lewitt: 'Linjer, farver og deres kombinationer' 

Musik: Philip Glass: 'Rubric'

C/2

Safavide dynastiet i Persien (Iran),1600-tallet

Billede: Mosaik fra Eman-moskeen i Isfahan, Iran

Musik: Klassisk persisk musik: 'Dastgah Mahour'

C/3

Italiensk barok/galant stil, 1700-tallet

Billede: Knipling fra Venedig

Musik: Dominico Scarlatti: 'Sonata i A-dur'

C/4

Bakuba fra Zaire, 17-1800-tallet

Billede: Bakuba-tekstil fra det nordlige Zaire

Musik: Mompele - hoforkester

C/5

Kinesisk Mingdynasti fra 15-1600-tallet

Billede: Tuschtegning af Xu Wei: 'Bambus'

Musik: Qin-stykke: 'Vilde gæs lander på en sandbanke'

Nu skal I tegne.....

et par ideer

D/1

Lav jeres egne mønstre .... mens I lytter til et af  musikeksemplerne.

    Læg i fællesskab mønstrene sammen til  en suite

    D/2

    Sæt jer sammen i en gruppe.

    Tegn i fællesskab et mønster.

    Når I har tegnet skal I lave den musik som passer til mønstret. Brug jeres stemmer og lyde I kan lave